Tips voor een scorende nieuwsbrief
- Details
- Tips
Bijna ieder bedrijf of instelling stuurt een nieuwsbrief naar de mensen die zich hiervoor hebben ingeschreven. Maar de ene nieuwsbrief is de andere niet. Sommige nieuwsbrieven worden tot op de letter gespeld, anderen verdwijnen ongelezen in de prullenbak. Jammer toch. Beter scoren met een nieuwsbrief is helemaal niet zo moeilijk. Daarom wat handige tips.
Over onderwerp, versturen en extra's
- Verwijs in de titel van de nieuwsbrief naar een of meerdere onderwerpen in die nieuwsbrief.
- Zet die titels ook boven de betreffende artikelen. Plaats de artikelen in de juiste volgorde, afhankelijk van hoe je het in het onderwerp van de nieuwsbrief hebt gezet.
- Kies een gunstig tijdstip voor verzending. Wat een goed moment voor verzenden is hangt een beetje van de doelgoep af. Vrijdagmiddag rond 16.00 uur is voor B2B nieuwsbrieven minder geschikt. Ook maandagochtend is geen goed idee omdat er dan vaak op mails gereageerd moet worden en men minder tijd heeft voor een nieuwsbrief. Beter is dinsdag, woensdag en donderdag rond 11.00 uur of 15.00 uur.
- Een nieuwsbrief voor consumenten kun je ook 's avonds en in het weekend versturen.
- Bepaal wat het doel van je tekst en je nieuwsbrief is en wat je wilt bereiken. Je product kopen? Zich aanmelden?
- Kies één boodschap per artikel. Kies één publiek. Verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld consumenten en bedrijven hebben ieder een aparte nieuwsbrief nodig.
- Wat is het nieuws? Het wordt altijd wel een keer lente...en wat jij nieuws vindt, is voor anderen vanzelfsprekend. Heb je een nieuwe website, leg dan uit wat jouw website anders maakt of wat anderen er aan hebben. Geef je een workshop, vertel dan waarom jouw lezer hem eigenlijk niet kan missen. Iedereen wil weten 'What's in it for me?'. Dus wat heeft iemand aan jouw aanbod? Welk probleem los je op?
- Verstuur een nieuwsbrief met een vaste regelmaat en op vaste tijdstippen. Zo voorkom je dat je 'vergeten' wordt.
- Geef iets extra’s. Door jouw nieuwsbrief te lezen weten de lezers dat ze dit of dat krijgen. Of informatie of kortingscodes ontdekken die ze anders gemist zouden hebben.
- Vergeet Social Media en RSS-feed niet!
Over de inhoud
- Niet in elk mailsysteem zijn plaatjes en foto's vanzelf zichtbaar en moet de ontvanger hier bewust voor kiezen. Daarom zijn de titels van de artikelen heel belangrijk.
- Maak pakkende koppen en tussenkoppen. Dit zorgt ervoor dat de lezers de intro gaan lezen.
- Een goede intro nodigt uit tot verder lezen. Maak een teaser die de interesse van de lezer wekt zodat hij doorklikt naar het complete artikel op je site.
- Verdeel je tekst in lead en alinea’s en wees niet bang voor witruimte!
- Link vanuit je nieuwsbrief door naar je website en maak duidelijke links. Links moeten ook een tekst hebben. Een link met 'interesse in de workshop breien' zegt meer dan 'lees meer'.
- Maak opsommingen. Teksten met opsommingen worden beter gelezen. Bovendien kun je dan heel veel tekst gewoon weglaten!
Wil je méér advies of het maken van de nieuwsbrief helemaal uit handen geven? Stuur Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.of bel naar 0180-532912.