Tips voor webteksten

Verrassend veel websites bevatten teksten die veel te lang, of juist te kort zijn. Waarvan je niet direct weet waar het over gaat. Die vol staan met vaak onbegrijpelijk jargon en moeilijk taalgebruik. Daarom wat eenvoudige tips om zelf betere teksten te maken. 

 

  • Begin je tekst met een korte samenvatting zodat je lezers direct kunnen bepalen waar de tekst over gaat en of het voor hem of haar  interessant is.
  • Gebruik koppen en subkoppen. Accentueer ze door de letters groter of vetter te maken, maar liever nog door ze in je CMS een ‘header 2’ of ‘header 3’ te geven.
  • Je titels en koppen moeten direct aangeven waar de tekst die eronder staat over gaat.
  • Zorg voor genoeg witruimte.
  • Gebruik geen vaktaal of jargon tenzij je teksten voor een bepaalde doelgroep is geschreven die dat jargon of die vaktaal gebruikt.
  • Vermijd afkortingen.
  • Korte teksten lezen prettig, maar het is niet erg om er af en toe een wat langere tekst te gebruiken.
  • Gebruik ook afwisselend korte en langere zinnen. Voorkom ‘staccato’.
  • Zorg ervoor dat je tekst foutloos is.
  • Lees je tekst hardop voor om te zien of het goed loopt. Herschrijf zinnen waar je bij ‘hapert’.
  • Gebruik een actieve vorm van schrijven. Dus niet: er zal een grootse en feestelijke opening van ons bedrijf komen, maar: de opening van ons bedrijf is groots en feestelijk.
  • En…het is helemaal niet erg om met een voegwoord te beginnen. Zoals: en, voor, maar, dus…

Optisch:

  • Gebruik een witregel om alinea’s te scheiden
  • Zet jaartallen en getallen in cijfers. Dat leest prettiger.
  • Gebruik tekst voor je links. Geen ‘lees meer’, maar ‘wat doet MdW' 
  • Opsommingstekens, af en toe een woordje vet…het zijn allemaal middelen om je teksten aantrekkelijker en duidelijker te maken.

Natuurlijk is dit maar een tipje van de sluier. Wil je Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of schakel je liever een professional in?
Gewoon even bellen of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.