Tips voor je logo en huisstijl

Hoe weet je dat je logo en je huisstijl goed zijn? Waarom heb je in je huisstijl een logo nodig? Waar pas je de huisstijl toe? Ik geef je een aantal tips die je helpen een passend logo en goede huisstijl te (laten) maken.

Het logo

In een herkenbare huisstijl zit altijd het logo van je bedrijf. Waar moet je op letten: 

  • Het logo moet afgestemd worden op de doelgroep van je bedrijf. Daarbij gaat het er niet om wat je zelf mooi vindt, maar welke boodschap je wilt uitdragen.
  • Je logo moet onderscheidend zijn. Kies het zorgvuldig omdat het bijdraagt aan de naamsbekendheid, herkenbaarheid en de identiteit van je onderneming.
  • Wees origineel. Zoek in plaatjes en illustraties tot je iets vindt dat je aanspreekt. Zie dat als basis en borduur daar dan op voort. Wees niet bang om creatief te zijn. Een onderscheidend logo zorgt voor betere herkenbaarheid.
  • Zorg eventueel voor auteursrecht en gebruiksrecht van het beeldmerk. Denk er aan om je logo desgewenst te deponeren bij het Merkenbureau in Den Haag.

De huisstijl

In de huisstijl herken je elementen uit je logo: tekentjes, kleuren etc. Deze elementen komen overal terug in huisstijldragers als brieven, enveloppen, visitekaartjes, rekeningen, brochures, formulieren en emails.

  • Denk aan het lettertype. Dit bepaalt voor een groot deel wat de uitstraling is van je logo en huisstijl. Zo past bij een creatieve onderneming geen zakelijk of ‘kil’ lettertype.
  • De kleur van de letters bepaalt mede de uitstraling van je huisstijl. Rode letters geven een advocatenkantoor een heel andere uitstraling.
  • Neem de ruimte. Wees niet bang van een wat bredere spatiëring. Dit geeft meer rust en overzichtelijkheid in en van de tekst.
  • Gebruik je illustraties en/of ander beeld in je huisstijl, let er dan op dat deze aansluiten bij de rest (logo, lettertype, kleur).
  • Maak een huisstijlhandboek waarin alle hoofdzaken van vormgeving duidelijk vastgesteld zijn.
  • Handig is een losbladig systeem zodat je aanvullingen en/of wijzigingen makkelijk kunt verwerken.

Voorbereiding is van groot belang, net als duidelijke briefing, planning en natuurlijk kostenbewaking.Geef dan ook een ontwerpers zomaar opdracht om een nieuw logo en huisstijl te bedenken. 

Je huisstijl is je corporate identity, je zakelijke identiteit. Vraag anderen naar hun mening of advies.  En vind je het lastig of kom je er niet uit? Bel of mail. Ik kan je helpen bij het vinden van een deskundig ontwerper.

Plaats reactie