Drive-through netwerken in de VS

Netwerken-Geralt-Pixabay“Hoi, hoe heet je, wat doe je, heb je een visitekaartje en leuk je te ontmoeten.” Na het hijgend antwoord geven op deze vragen stel je ze onmiddellijk ook aan de persoon die het aan jou vroeg.  Of je begint zelf met dit snelle voorstelrondje. Dat kan natuurlijk ook. Hoe dan ook, het Amerikaanse netwerken gaat heel anders dan bij ons in Nederland.

 

Noem het maar een hobby

“Wat doe jij”? Het is meestal de eerste vraag die je krijgt tijdens (netwerk)bijeenkomsten en borrels. Tijdens deze zakelijke bijeenkomsten bedoelen mensen dan vaak ‘Wat doe je voor werk’. Want in tegenstelling tot vragen op verjaardagen en andere feestelijke happenings willen mensen tijdens zakelijke bijeenkomsten niet weten of ik de rijst heb gekookt, de hond heb uitgelaten en de katten eten gegeven.

Over foutjes en vouten

MdW tekstNatuurlijk wordt van een tekstschrijver verwacht dat hij of zij foutloos en begrijpelijk Nederlands schrijft. Logisch. Het is immers niet voor niets je beroep. Toch maken ook tekstschrijvers wel eens foutjes. Ik in ieder geval. Niet in teksten voor anderen, en ook als ik teksten moet corrigeren vind ik de type- en spelfouten. Dat is mijn vak. Nee, als ik dan een foutje maak zit dat in 'eigen werk'. Reisreportages bijvoorbeeld, of columns.

Lompe spelfoutverbeteraars

MdW tekstTaalfouten. Vooral op internet zie je ze vaak en veel. Veel mensen ergeren zich aan spelfouten en hebben de neiging om verkeerde taalcombinaties, fout gespelde woorden en verkeerd gebruikte dt's te verbeteren. Logisch, zul je misschien denken. Maar onderzoekers van de  universiteit van Michigan menen dat het iets over je persoonlijkheid zegt hoe je omgaat met taalfouten van anderen.

Tegen de bakker, voor de bakker

MdW tekstDeze week was de hastag #tegendebakker trending op Twitter. Tienduizenden ZZP'ers die lieten weten wat ze soms van potentiële opdrachtgevers te horen krijgen wanneer ze het hebben over hun tarief. En weet je nu wat het gekke is: het zijn vooral tekstschrijvers en andere creatieven te maken krijgen met onderhandelingen, verzoeken om gratis te werken of in ruil voor 'vermelding' op een website.