NS denkt met je mee. Toch?
- Details
- Madeleine blogt
Of je nu keus hebt of niet, of je nu flexibel kunt werken of niet... wanneer je als treinreiziger straks in de spits reist moet je 10 procent meer voor je treinkaartje gaan betalen. Dat is althans de ‘prima afspraak’ die de Wilma Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu met NS heeft gemaakt. En wat is ze hier trots op.
Door de tariefsverhoging zouden de treinen in de spits minder vaak overvol zijn. Tja. Voor mij is dit een typisch geval van wanredenatie. Want wie gaat nu vrijwillig als een haring in een ton in de trein staan? Overvol. Dat zijn de treinen tijdens de spits. Oorzaken: te korte treinstellen, te weinig capaciteit, vertragingen, treinuitval, slechte aansluiting. Openbaar Vervoer. Zo noemen ze het. En dat is het. NS noemt een treinkaartje niet voor niets ‘vervoersbewijs’ in plaats van plaatsbewijs. Humor hebben ze ook: in de trein hangen allerlei bordjes waarop vermeld staat hoe ‘prettig en aangenaam’ NS de reis wil laten verlopen. Uh…
Stok
Mansveld heeft wel een stok achter de deur: de maximale boete die de NS kan krijgen voor achterblijvende prestaties wordt met 2,75 miljoen euro verhoogt naar 6,5 miljoen. Ook wordt de boete direct opeisbaar. Lieve, lieve staatssecretaris. Wie draaien hier voor op, denkt u? En nogmaals: flexibel werken kan echt niet overal en bij elk bedrijf!
Kritiek
Direct na de bekendmaking door Mansveld is er een stroom van kritiek op gang gekomen. Niet onterecht. Want zou het misschien niet verstandiger zijn om de prijs in de spits gelijk te laten. De kans is groot dat mensen juist weer de auto pakken omdat het treinkaartje onmogelijk duur wordt.
Geen trein
De NS. Ik heb zelf al geregeld ervaren dat een trein ‘zomaar’ uitvalt. Zonder opgaaf van redenen sta je dan op een station te wachten. Het informatiebord beweegt. En daar staat het dan ‘rijdt niet’. Scheelt weer een te laat beurt in de statistieken. Of je daardoor een aansluiting mist…daar moet je dan voor het dure tarief maar niet over zeuren.
Stil
In veel andere landen in Europa kun je prima met de trein. Ook in de spits. Toeristen en forensen delen de lange treinstellen en hebben, ook in de spits, gewoon een zitplaats. Een stiltecoupé is daar stil. Eten in de trein niet toegestaan. Lange afstanden leg je af voor een bedrag waar je hier in Nederland van Rotterdam naar Den Haag komt. Nog.
Positief
De statistieken van de NS zijn niet gunstig. Rijden volgens dienstregeling. Dat lukt de NS vaak niet. Te duur. Dat is de NS zo langzamerhand wel. En de vooruitzichten zijn dus niet gunstig.
Maar gelukkig is er toch nog iets positiefs te melden. Met één ding is de NS altijd op tijd: tariefsverhogingen. Daar hoeven we nou nooit op te wachten.