Steeds meer zakelijk gebruik Facebook en Twitter

FacebookpaginaDe zzp’er is het afgelopen jaar zakelijk veel actiever geworden op Facebook (+142 procent). Ondanks de flinke groei van zakelijk netwerk LinkedIn tot meer dan 300 miljoen wereldwijd, is de zzp’er zakelijk iets minder actief geworden op LinkedIn (-2,4 procent). Dat blijkt uit de ZZP Barometer, de onafhankelijke onderzoeksmonitor die deze maand is afgenomen onder 1.070 zzp’ers in Nederland.

 
Al is het zakelijk gebruik van Facebook (+142 procent), Google+ (+66,7 procent) en Twitter (+40,8) procent gestegen, het aantal zzp’ers dat zakelijk actief is op LinkedIn blijft nog onbetwist nummer één met 85,9 procent gebruik.
Volgens Jeroen Sakkers, initiatiefnemers van het onderzoek lijkt her erop dat Facebook een serieuze concurrent wordt voor LinkedIn. "Daarnaast loopt het privé en zakelijk netwerk van de zzp’er door elkaar, waardoor het voor de zzp’er relatief makkelijk is om zakelijk gezien een vliegende start te maken op sociaal netwerk Facebook. Na Google is het het grootste netwerk van  gebruikers – en daarmee verkeer en afzetmarkt met potentiële klanten. Een goede reden om Facebook zakelijk in te zetten."
Volgens Sakkers zijn de 1,3 miljard actieve Facebook-gebruikers bovendien een stuk goedkoper te bereiken via het netwerk: Facebook Ads is vele malen goedkoper en biedt vrijwel dezelfde segmentatiemogelijkheden als LinkedIn Ads.

Over het onderzoek

De vragenlijst van de ZZP Barometer is verspreid onder het panel van meer dan 20.000 zzp’ers in Nederland. Het onderzoek heeft geleid tot 1.070 respondenten, waarbij geldt dat uitspraken worden gedaan met 99% betrouwbaarheid en een foutenmarge van 5% over de 941.000 zzp’ers in Nederland.  Het panel is opgebouwd uit zzp’ers die actief zijn in 15 verschillende branches en sectoren. Van hen is 79,0% hoogopgeleid (HBO+) en is het merendeel (68,8%) 5 jaar of langer als ondernemer actief.

Wat heeft jouw voorkeur? Facebook of LinkedIn?

Plaats reactie