MKB dupe van te laat betaalde facturen

GeldHet MKB blijkt sterk te lijden onder facturen die te laat betaald worden. Jaarlijks lopen Nederlandse bedrijven daardoor 10 miljard euro mis. Uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat maar liefst driekwart van de MKB-ers het afgelopen jaar geleden heeft onder betalingsverplichtingen die niet voldaan werden. Van deze ondernemers kreeg 93 procent te kampen met facturen die te laat betaald werden. Maar liefst 63 procent van de ondernemers kreeg te maken met facturen die zelfs helemaal niet betaald werden.

 


Ondanks de problemen die het niet betalen van de facturen veroorzaken doen ondernemers nog te weinig om dit soort situaties te voorkomen, zoals het nagaan van kredietwaardigheid van de klanten of verzekeren tegen schade als gevolg van wanbetaling.

Meer wanbetaling tijdens zomer

Gedurende de zomer komt wanbetaling meer voor. Voor veel bedrijven is dit een rustige periode, waarin er weinig opdrachten zijn en dus ook minder omzet. Ook blijkt dat kleinere bedrijven hun betalingsverplichtingen eerder nakomen dan grote bedrijven. Gemeenten zijn ook nalatiger met betalingen: maar liefst 57 procent van de gemeenten voldoet niet aan de overheidsdoelstelling om 90 procent van de facturen binnen de termijn van 30 dagen te betalen. Ook hier geldt weer dat grotere gemeenten minder vaak aan de norm voldoen dan kleinere gemeenten.

Tips

Micha Smit van Yuki.nl adviseert ondernemers dan ook om maatregelen te treffen:

  • Wanneer je werkt met automatische incasso voorkom je fouten en heb je bovendien de betalingen door klanten zelf meer in de hand.

  • Bewaak je openstaande debiteuren. Met veel online boekhoudpakketten kun je automatische gewaarschuwd worden bij betalingen die te lang openstaan.

  • Wanneer de betalingstermijn van je factuur is verlopen, stuur dan direct een betalingsherinnering. Er achteraan blijven zitten is toch vaak het beste om een snelle betaling te stimuleren. Vaak kan het versturen van herinneringen ook automatisch (digitaal). Het beste kun je ook de klant bellen, direct na het versturen van een herinnering.

  • Maak facturen op in de huisstijl van je bedrijf en vermeld duidelijk het totaalbedrag van de factuur, zodat daar geen verwarring over kan ontstaan.

  • Veel ondernemers verzoeken op hun facturen om het openstaande bedrag binnen 14 dagen te voldoen. Het is echter verstandig om de exacte vervaldatum van de factuur te vermelden, om onduidelijkheid over de uiterste betaaldatum te voorkomen.

  • Indien mogelijk, kun je beter factureren buiten de zomerperiode om, wanneer bedrijven meer opdrachten en dus meer omzet draaien. Je klant heeft dan op het moment van facturatie meer financiĆ«le middelen om aan de betalingsverplichting te voldoen.

  • Verstuur facturen altijd zo snel mogelijk. Elke dag die je wacht met het versturen van je factuur betekent een dag langer wachten op de betaling ervan.

  • Het is altijd aan te raden om bij het uitvoeren van de betaling je klant zo veel mogelijk werk uit handen te nemen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een acceptgiro toe te voegen, maar bijvoorbeeld ook een iDeal link, zodat de betaling direct online kan worden voldaan.

  • Tot slot doe je er goed aan om duidelijke afspraken te maken en deze zelf ook na te komen. Jouw geleverde prestatie moet voldoen aan de gemaakte afspraken en je facturen moeten kloppen. Daarmee voorkom je onduidelijkheden die het proces vertragen.

Bron: Yuki.nl

 
Plaats reactie